Konsumentvägledning

Att känna till alla våra rättigheter och skyldigheter som konsumenter kan vara både svårt och tidskrävande. Därför erbjudes kostnadsfri konsumentvägledning för dig som är över 18 år och bosatt i Uddevalla, Sotenäs eller Tanums kommun. Du får hjälp både före och efter ett köp av varor och tjänster.

Om du är delårsboende i någon av kommunerna ska du vända dig till din hemkommuns konsumentvägledning.

Detta kan vi hjälpa dig med

  • Informera om dina rättigheter när du är missnöjd med en vara eller tjänst.
  • Ge råd om hur du bäst reklamerar till säljaren.
  • Ge råd om hur du går vidare om ni inte kommer överens.
  • Ge råd inför köp, till exempel vad du ska tänka på innan du anlitar en hantverkare.

Konsumentverket ger tips inför köp och vägledning när köpet gått fel. Läs mer på Konsumentverkets webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Kontakta oss

Välkommen att kontakta Konsument Uddevalla på 0522-69 60 00 eller kommunen@uddevalla.se (uppge gärna telefonnummer och i vilken kommun du bor och är folkbokförd). Om du skriver till oss beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt och ange din e-postadress.

Du hittar också Konsument Uddevalla på Facebook Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Läs mer om Konsument Uddevalla på Uddevalla kommuns hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Konsumentvägledning via Konsumentverket

Även Konsumentverket erbjuder vägledning till konsumenter. På konsumentverket.se får du svar på vad som gäller vid olika konsumentproblem. Du kan också få tips om din ekonomi eller göra en anmälan om du tycker att ett företag har gjort fel. Besök www.konsumentverket.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.